5 tips om gezond te bouwen en te wonen

Interieur

Wonen en gezondheid hebben een grote invloed op elkaar. Van de luchtkwaliteit in en rond woningen tot schijnbaar onbelangrijke zaken als licht en elektromagnetische straling: het zijn stuk voor stuk belangrijke factoren die een impact kunnen hebben op je gezondheid. Volgende tips kunnen je helpen om het binnen aangenaam te houden om te wonen.

1. Ventileren

Een van de belangrijkste gezondheidsparameters in woningen is de binnenluchtkwaliteit. Zonder dat je het goed en wel beseft, kan het in een schijnbaar kraaknet huis wemelen van het fijnstof, vluchtige organische stoffen (VOC’s), formaldehyde (een kleurloos gas dat vaak opduikt in houtpanelen, vloerbekleding, verf of isolatie en dat oog-, neus- en huidirritatie kan veroorzaken)… Wetende dat we zo’n 80 procent van de tijd binnen doorbrengen, is voldoende ventileren dan ook het devies.

Een logische oplossing is uiteraard om de ramen op regelmatige tijdstippen te openen. Al is dat bij velen geen automatische reflex. Een ventilatiesysteem kan in dat geval soelaas brengen. Voorwaarden zijn wel een goede regeling van het systeem én een goed beheer van de bewoners.

2. Materiaalkeuze

In het licht van gezond wonen en leven spreekt het voor zich dat natuurlijke en bio-ecologische materialen de voorkeur krijgen op kunststofvarianten of varianten met synthetische elementen. Al betekent dit niet dat je alle producten of productgroepen moet afzweren omdat ze niet volledig natuurlijk zijn. Je moet vooral vermijden dat ze zich gaan opstapelen in je interieur. Met andere woorden: hier en daar een streepje silicone is geen ramp, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om heel je interieur af te werken met materialen met een hoog VOC-gehalte.

3. Techniek versus gezond verstand

Je hoeft niet altijd op technieken terug te vallen om het gezond te houden binnen. Met gezond verstand kom je vaak ook al ver.

© L. Roymans/NU architectuuratelier

Door je slaapkamer bijvoorbeeld niet naar de straatkant te oriënteren, spaar je je longen. Door kelders of garages uitpandig te houden, vermijd je schimmels en VOC’s. En door ramen, plinten en andere constructieve elementen mechanisch te bevestigen, kan je lijmen en siliconen achterwege laten.

4. Licht

Licht heeft een grote impact op ons algemeen welzijn. Niet alleen de intensiteit en de kleur, maar ook het spectrum speelt een rol. Natuurlijke verlichting is en blijft dé referentie. De grootste uitdaging situeert zich uiteraard in ruimtes waar geen zonlicht binnenvalt. Het is niet overal mogelijk om een koepel of een lichtstraat te installeren, en dus komt het erop aan om te opteren voor kunstmatige verlichting die de bijzondere kwaliteiten van natuurlijk licht zo goed mogelijk nabootst.

5. Elektromagnetische straling

Rond de potentiële gezondheidsimpact van elektromagnetische straling heerst nog altijd veel onduidelijkheid, vooral wat de gevolgen op lange termijn betreft. Ondanks die onduidelijkheid, zijn er wel een paar manieren om elektromagnetische velden in huis in te dammen.

Laagfrequente stralingen kan je bijvoorbeeld tegengaan door in de schakelkast netafkoppelaars te plaatsen. Deze schakelen bepaalde kringen automatisch uit op het moment dat er geen energie meer gevraagd wordt. Vooral in ruimtes waar je tot rust komt en slechts sporadisch stroom nodig hebt (slaapkamer, badkamer…) is dit een prima oplossing. De kwaliteit van de aarding is eveneens een belangrijk aandachtspunt, want als ze niet goed functioneert kan de straling sterk oplopen. Voorts bestaan er onder meer speciale stralingswerende kabels, inbouwdozen, lamphouders… Ook voor straling met een hogere frequentie – onder meer wifisignalen en 4G – bestaan er oplossingen. Denk aan verven die met de aarding verbonden zijn of hoogperformante uv-werende beglazing.

Met dank aan bouwbioloog Danny Vancoppenolle

Tekst Tim Janssens

 

 

 

 

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels