Aantal klachten over prijs elektriciteit en gas explodeert

Immo, Nieuws

Het aantal klachten over energieleveranciers is verdubbeld. Vooral het aantal klachten over prijzen van gas en elektriciteit explodeert.

De federale ombudsdienst voor Energie heeft het voorbije jaar 8.736 klachten ontvangen, meer dan het dubbele van het jaar voordien. Voor 2012 verwacht de ombudsdienst dat er meer dan 10.000 klachten zullen worden ingediend, op basis van een extrapolatie van de eerste maanden. Dat blijkt uit het jaarverslag 2011.

Regeling

Meer dan de helft van de klachten (53,5 procent) was ontvankelijk en meer dan 65 procent werd intussen afgerond. De resultaten zijn positief: 81 procent resulteerde in een minnelijke schikking of regeling.

De klachten hadden vooral betrekking op problemen met de meter (22 procent), tarieven of prijzen (20 porcent), betaling (14 procent) of wissel van leverancier (13 pocent).

Electrabel

De meeste klachten waren gericht tegen Electrabel. Dat bedrijf is goed voor een marktaandeel van 67 procent en maakt voorwerp uit van 54 procent van het totale aantal klachten. In 2010 was dat nog 42 procent. Er zijn wel grote regionale verschillen: in Brussel heeft meer dan drie vierde (78 procent) betrekking op Electrabel, tegen 56 procent van de klachten in Vlaanderen en 41 procent in Wallonië.

Staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (cdH) reageerde verheugd op de aanstelling door de ministerraad van een Franstalige ombudsman, Philippe Devuyst. “Mijnheer Houtman (de Vlaamse ombudsman voor energie, nvdr) werkt sinds 2010 helemaal alleen, terwijl het aantal klachten exponentieel is gestegen. We moeten een pariteit verzekeren binnen de dienst.” (Belga/EE)

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels