Brussel: gebouwen te koop moeten binnenkort over energiecertificaat beschikken

Nieuws

Bij een verkoop in het Brusselse dienen vanaf 1 mei de eigenaars van een woning of kantoorruimte die groter is dan 500m2 een energieprestatiecertificaat voor te leggen.

Vanaf 1 mei dienen eigenaars van een woning of kantoorruimte groter dan 500m2 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een energieprestatiecertificaat, afgeleverd door een erkend certificeerder, voor te leggen bij de verkoop van hun vastgoed.
Vanaf 1 november is dit ook verplicht voor woningen of kantoorruimtes groter dan 500m2 die verhuurd worden. Vanaf januari 2013 geldt dit dan ook voor alle andere tertiaire gebouwen onafhankelijk van het feit of het gebouw verkocht of verhuurd wordt, zegt Brussel minister van Leefmilieu en Energie Evelyne Huytebroeck.

Hiermee is het Brussels Gewest het laatste gewest die de Europese richtlijn zal uitvoeren. Gelet op de impact van deze nieuwe verplichting wordt er bij de invoering ervan een soepele aanpassingsperiode voorzien tot 1 september 2011, preciseert Huytebroeck.

Kostenplaatje
Voor het verkrijgen van een certificaat, met een geldigheidsduur van 10 jaar, moet de eigenaar van een studio ongeveer 100 euro betalen, 150 euro voor een appartement en tussen de 200 à 300 euro voor een huis.

Wie niet over een dergelijk certificaat beschikt, kan een administratieve boete krijgen tussen de 200 en 650 euro. Het certificaat is gebaseerd op het principe van de al bekende energetische klassering, van A tot G, op huishoudtoestellen die te koop worden aangeboden.

Op dit ogenblik volgen meer dan 200 personen een opleiding tot energiecertificeerder.

(Belga)

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels