Energierenovatieprogramma 2020

Recht en financiën

De volgehouden inspanningen op het vlak van energie en energiebesparende investeringen beginnen langzamerhand hun vruchten af te werpen.

De volgehouden inspanningen op het vlak van energie en energiebesparende investeringen beginnen langzamerhand hun vruchten af te werpen.

Zo blijkt dat de gemiddelde dikte van dakisolatie de laatste jaren gestegen is van 11 naar 13 cm. Het marktaandeel van condenserende verwarmingsketels neemt gestaag toe. En ongeveer 70 % van de Vlamingen kiest bij renovatie meteen voor superisolerende beglazing.

Maar er is nog heel wat werk aan de winkel. Zo heeft liefst 14 % van de woningen in Vlaanderen nog niets van dakisolatie; 8 % heeft nergens dubbele beglazing, 25 % heeft nog wel ergens enkel glas; en 40 % van de aardgasketels en 70 % van de mazoutketels zijn niet energiezuinig te noemen.

Reden genoeg voor de Vlaamse overheid om haar Energierenovatieprogramma 2020 extra kracht bij te zetten. “In het jaar 2020 zijn er geen energieverslindende woningen meer” is het uiteindelijke doel van dit beleidsproject. Om dat te realiseren focust de overheid op drie grote actiepunten:

1. alle daken en/of zoldervloeren degelijk isoleren

2. alle enkele beglazing vervangen door hoogrendementsglas

3. alle verouderde verwarmingsinstallaties vervangen door condensatieketels.

Het Energieprestatieprogramma 2020 is in grote mate een bewustmakingscampagne: het wil u en mij overtuigen van de noodzaak en het nut om al die werken uit te voeren. Maar hoewel een groot aantal mensen duidelijk de investering heeft gedaan of wil doen, blijft er een grote groep die niet wil investeren.

In een enquête werd inmiddels gepeild naar de reden daarvoor. En dan blijkt dat geld of het gebrek eraan niet de belangrijkste reden is. Velen voelen niet de behoefte om tot de actie over te gaan: “de ketel werkt toch nog goed”, “ik heb er nog niet aan gedacht” … Ook de leeftijd blijkt een rol te spelen: wie ouder wordt, voelt zich dikwijls te oud om nog veel in zijn huis te investeren. Vandaar dat de overheid in geplande campagnes specifieke doelgroepen zal aanspreken. Een van de concrete acties is alvast het lanceren van het energierenovatiekrediet, dat de drempel om te gaan investeren gevoelig moet verlagen (zie Ik ga Bouwen 309, april 2008). Wij blijven u op de hoogte houden.

Bron: Vlaams Energieagentschap, www.energiesparen.be

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels