Notarissen overstelpt met vragen door btw-invoering

Nieuws, Recht en financiën

De Belgische notarissen worden momenteel overstelpt met vragen van cliënten om nog dit jaar hun akte te laten verlijden. De regering Di Rupo gaat immers vanaf 1 januari 2012 btw heffen op de diensten van notarissen.

Vanaf 1 januari 2012 worden de 1.450 notarissen in ons land btw-plichtig. Cliënten moeten dus 21% btw betalen als ze een beroep doen op een notaris. Maar het is nog altijd niet duidelijk voor welke notariskosten de nieuwe btw-regeling geldt. Dat staat in Het Belang van Limburg.

Bart Azare van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat: “We gaan ervan uit dat het gaat om het ereloon en de bijkomende aktekosten, maar wellicht is er geen btw-heffing op de registratiekosten”. Tegen het einde van de week hoopt de sector op meer duidelijkheid.

Enorme drukte

De nieuwe maatregel zorgt in elk geval voor een enorme drukte bij de notarissen. Heel wat cliënten willen hun akte nog dit jaar laten verlijden, om zo de btw-kosten te ontlopen. Azare: “Die kosten kunnen hoog oplopen, tot 1.000 euro voor de aankoop van een huis. De notarissen proberen nog voor het einde van de maand zoveel mogelijk aktes af te werken, maar het is heel moeilijk omdat hun agenda’s sowieso overvol zitten.” (RDM)

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels