Ombudsdienst voor Energie is eindelijk operationeel

Nieuws

De ombudsdienst voor Energie is eindelijk operationeel. Dat laat de dienst donderdag zelf weten. De oprichting ervan heeft heel wat voeten in de aarde gehad.

De ombudsdienst voor Energie is eindelijk operationeel. Dat laat de dienst donderdag zelf weten. De oprichting ervan heeft heel wat voeten in de aarde gehad.

De ombudsdienst is een federaal orgaan met rechtspersoonlijkheid dat klachten moet behandelen over de werking van de elektriciteits- en aardgasmarkt en dient te bemiddelen in geschillen tussen eindafnemers en de sector. Hij kan ook aanbevelingen formuleren. De oprichting van de dienst sleept al bijna 10 jaar aan.

De Nederlandstalige ombudsman voor energie Eric Houtman is al sinds vorige zomer aangesteld, maar aangezien de benoeming van zijn Franstalige evenknie nog altijd niet rond is, kon de dienst niet uit de startblokken schieten. Energieminister Paul Magnette paste daar eind vorig jaar een wettelijke mouw aan, zodat Houtman samen met zijn personeelsleden voorlopig alleen aan de slag kan. De benoeming van de Franstalige tegenhanger zou tegen de zomer van dit jaar een feit moeten zijn.

Schriftelijk

De ombudsdienst benadrukt donderdag in een mededeling dat klachten pas ontvankelijk zijn wanneer de klager eerst stappen heeft ondernomen bij het betrokken elektriciteits- of gasbedrijf. Pas wanneer dit geen bevredigende oplossing oplevert, is een schriftelijke klacht bij de ombudsdienst mogelijk. De klachten dienen dus schriftelijk te worden overgemaakt.

Dat kan per brief – ter attentie van de Ombudsdienst Energie, Koningstraat 47, 1000 Brussel – of per fax, op het nummer 02/211.10.69. “Klachten moeten telkens worden vergezeld van de volledige persoonsgegevens en de bewijsstukken die noodzakelijk worden geacht voor de behandeling van het dossier”, voegt de persattaché van de dienst er in een mededeling aan toe.

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels