Ombudsman voor energie heeft niet genoeg slagkracht

Nieuws

België doet te weinig om klachten van energieverbruikers op te lossen. Sinds een half jaar is er wel een Ombudsdienst voor Energie actief, maar die gaat voor de Europese Commissie niet ver genoeg.

België doet te weinig om klachten van energieverbruikers op te lossen. Sinds een half jaar is er wel een Ombudsdienst voor Energie actief, maar die gaat voor de Europese Commissie niet ver genoeg.

De ombudsman kan enkel bemiddelen, maar geen terugbetaling opleggen. Europa stuurde daarover al twee brieven, schrijft De Tijd.

Op 21 januari ging ombudsman Eric Houtman aan de slag. Hij probeert in de eerste plaats te bemiddelen tussen een klager en het betrokken energiebedrijf.

Als dat niet lukt, schrijft hij een aanbeveling, maar hij heeft geen stok achter de deur om een bedrijf ertoe aan te zetten die aanbeveling op te volgen. Indien een energiebedrijf bij zijn standpunt blijft, kan de klager enkel nog naar de rechter stappen.

En daar struikelt Europa over. De Europese Commissie vindt dat er een “transparante, eenvoudige en goedkope procedure” moet zijn om klachten af te handelen. Ze hekelt ook dat de ombudsman niet volledig bevoegd is voor bepaalde domeinen.

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels