Opinie: Vastgoed in het digitale tijdperk

Opinie: Vastgoed in het digitale tijdperk

Actualiteit

Neen, Covid-19 heeft de baksteen in de Belgische maag niet klein gekregen. Zodra de makelaarskantoren op 11 mei weer opengingen, was er meteen weer veel belangstelling voor plaatsbezoeken. Dat is goed nieuws!

Uit een analyse van de statistieken van vastgoedwebsites blijkt trouwens dat zij tijdens de lockdown een ongeziene piek in het aantal online bezoekers mochten registreren. In die lange weken waarin we aan onze woning gekluisterd zaten, beseften blijkbaar velen dat hun accommodatie niet helemaal aan de verwachtingen voldeed. Te krappe leefruimtes, geen terras of tuin en zich niet kunnen afzonderen van de rest van het gezin zijn de meest gehoorde klachten. In al die gevallen is verhuizen vaak de meest voor de hand liggende oplossing. Een zoektocht online is snel en handig, vooral als er geen andere optie is. Je partners persoonlijk kennen en ontmoeten is nog steeds de beste manier om te kunnen rekenen op een degelijke service bij een vastgoedtransactie.

Je partners persoonlijk kennen en ontmoeten is nog steeds de beste manier om te kunnen rekenen op een degelijke service bij een vastgoedtransactie.

De digitale transformatie van bedrijven, en dus ook van de vastgoedkantoren, heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt dankzij Covid-19. Dat heeft echter tot gevolg dat de relaties in een zo belangrijke transactie als de aankoop van een woning nu heel wat minder persoonlijk verlopen. En dat heeft zijn weerslag op de kwaliteit van de dienstverlening. Want, zonder te willen veralgemenen, niet iedereen heeft de beste bedoelingen in de vastgoedwereld.

Al lang voordat de gezondheidscrisis ons doen en laten beperkte, waren de praktijken in de sector niet altijd vrij van misbruik of fraude. Het BIV (Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars) maakte onlangs bekend dat het in 2019 gemiddeld één dossier per dag heeft geopend tegen bedrieglijke makelaars. In dezelfde periode registreerde de Ombudsdienst voor het notariaat meer dan 1.000 klachten tegen de diensten van notariskantoren.

Ondanks alle digitale vooruitgang is je partners persoonlijk kennen en ontmoeten nog steeds de beste manier om te kunnen rekenen op een degelijke service bij een vastgoedtransactie.

Eric Cloes
Hoofdredacteur

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels