Vijf vragen over het effect van de coronacrisis op je bouwplannen

Vijf vragen over het effect van de coronacrisis op je bouwplannen

Actualiteit, Nieuws

Ook voor wie aan het bouwen of renoveren is – of plannen daartoe heeft – kan de coronacrisis heel wat vragen oproepen of tot onzekerheid leiden. Zal je aannemer nog wel verder kunnen werken op de werf? Kan je nog bouwmaterialen bestellen? En kan je nog onder een bestelling uit als je momenteel economisch werkloos bent? Advocaat Jan Roodhooft geeft het antwoord op vijf veelgestelde vragen van (kandidaat-)bouwers.

1. Mag je aannemer nog verder werken op de werf?

Je aannemer valt niet onder de lijst van bedrijven die verplicht de deuren moeten sluiten. Dat betekent dat een aannemer in principe verder mag werken op een werf waar niemand woont, zoals een nieuwbouwwoning in opbouw). Hij moet hierbij wel de regels van de social distancing naleven.

Voert je aannemer werken uit aan jouw woning, terwijl jij of eventueel een huurder er nog in woont, dan liggen de zaken moeilijker. Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen dringende en niet-dringende werken. In principe zou een aannemer wel nog mogen komen om bijvoorbeeld een kapotte verwarmingsketel of een lek te herstellen, maar het plaatsen van een nieuwe vloer of kasten op maat kunnen dan weer niet. Werken buitenshuis, aan de oprit van je woning, het terras of het buitenzwembad zijn integendeel wel toegelaten, mits ook hier weer de regels van de social distancing worden nageleefd.

Hou er wel rekening mee dat heel wat aannemers toch hebben beslist hun activiteiten voorlopig helemaal stop te zetten, hoewel ze hier dus wettelijk gezien niet toe verplicht zijn. Zij wijzen daarbij op de moeilijkheden om bijvoorbeeld de regels rond de social distancing na te leven.

Sinds maandag 4 mei is het terug toegestaan om ook binnenshuis niet-dringende werken uit te voeren. Uiteraard met naleving van de geldende voorzorgsmaatregelen.

2. Kan je een vergoeding vragen als je aannemer door de coronacrisis later klaar is met de werf?

Als je aannemer zijn activiteiten op je werf stopzette, dan zal je bouw- of renovatieproject wellicht heel wat vertraging oplopen. Je zal daar in de meeste gevallen geen schadevergoeding voor kunnen vragen. 

Een uitzondering op die regel bestaat als je met je aannemer een uiterlijke datum bent overeengekomen (die beschreven staat in de aannemingsovereenkomst) waartegen de werf klaar moest zijn, en waarbij je mogelijks een schadevergoeding overeenkwam per dag vertraging. 

Heb je een dergelijke afspraak gemaakt, dan kan je aannemer zich in principe niet beroepen op de coronacrisis om onder die schadevergoeding uit te geraken. Zoals we hierboven aangaven, vaardigde de wetgever namelijk geen verbod uit om actief te zijn op werven. Tenzij het dus gaat om werken aan een bewoond gebouw en bij niet-dringende werken. Opgelet, in de overeenkomst die je met de aannemer sloot (of in diens algemene voorwaarden) kan nog steeds een andere regeling staan. Lees die er dus goed op na.

Huur je een huis of appartement in afwachting dat je nieuwbouw of verbouwing klaar is, en kan je door de opgelopen vertraging van de werken niet tijdig verhuizen – hoewel je de huur al opzegde – dan kan je je verhuurder een verlenging van de huur vragen. Zolang de maatregelen rond de coronacrisis aanhouden, kan je dat in Vlaanderen vragen met een gewone e-mail en dit zelfs nog in de laatste maand van de lopende huur. Verhuizen is in deze periode trouwens enkel mogelijk wanneer ze dringend zijn.

3. Kan je nog bouwmaterialen kopen?

Winkels en showrooms van ondernemingen die bouwmaterialen verkopen, hebben de deuren moeten sluiten. Toch betekent dit niet dat je nu geen bouwmaterialen meer kan kopen. Je kan bij de meeste zaken online je aankopen doen of je kan een handel in bouwmaterialen vragen om bepaalde producten die je nodig hebt op de werf, te leveren. Een dergelijke levering is namelijk wel nog toegelaten.

Werk je met een aannemer, dan geraakt die ook nog aan bouwmaterialen. Handelaars in bouwmaterialen mogen namelijk wel nog verkopen aan professionele afnemers.

4. Kan je een overeenkomst met een aannemer nog annuleren?

Heel wat mensen zien door de coronacrisis hun inkomsten dalen. Een heel aantal werknemers zijn tijdelijk werkloos of vrezen zelfs voor hun job, veel zelfstandigen hebben hun zaak moeten sluiten… Plots is het geplande (ver)bouwproject wel iets dat je kan missen. Wie al een overeenkomst afsloot met een aannemer, wil daar misschien wel onderuit uit vrees de rekeningen uiteindelijk niet te kunnen betalen.

Tenzij je andere afspraken maakte, is de coronacrisis (en de eventuele daling van je inkomsten) echter geen gegronde reden om de overeenkomst met je aannemer ongedaan te maken. Wil je toch onder het contract uit, dan is het aangewezen dat in onderling akkoord met je aannemer te doen. Misschien gaat die wel akkoord, mits eventueel een beperkte vergoeding. Is dat het geval, dan is het belangrijk om deze afspraak ook op papier te zetten. Slaag je er niet in een regeling te treffen en annuleer je het contract toch, dan kan de aannemer een schadevergoeding van je vragen.

5. Wat kan je doen als je je lening niet meer kan betalen?

Heb je door de coronacrisis moeilijkheden om je hypothecaire lening die je aanging voor je woning, af te betalen, dan neem je best contact op met je bankier-kredietverlener. Je kan hem vragen om je een uitstel van betaling te geven. 

De federale overheid kwam namelijk recent tot een akkoord met de bankensector om particulieren die betalingsproblemen ondervinden door de coronacrisis uitstel van betaling te geven tot 31 oktober, zonder bijkomende kosten. Dit geldt zowel voor kapitaalaflossingen als voor rentebetalingen. Je zal wel moeten kunnen aantonen dat de moeilijkheden wel degelijk te wijten zijn aan het coronavirus.

Kijk voor meer info op de website van Febelfin.

Tekst Jan Roodhooft, advocaat – www.ra-advocaten.be

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels