Waan je in een oosterse badkamer met tadelakt

Badkamer en wellness

Tadelakt wordt al duizenden jaren gebruikt in badhuizen in Marokko. Sinds enkele jaren kan u ook bij ons genieten van dit luxeproduct.

Bijna duizend jaar geleden al versierde tadelakt badhuizen en fonteinen in Marokko. Vandaag wordt deze glanspleister ook in het Westen gebruikt. Het is een luxeproduct. Sensueel, vol subtiele kleuren, als een soort patina. En bovendien milieuvriendelijk!

Het oppervlak voelt net zo zacht aan als marmer, maar het glanst als leem. De uiteenlopende tinten, de zachte nuances doen denken aan een schilderspalet. Sinds enkele jaren heeft tadelakt duidelijk opnieuw zijn intrede gedaan in onze interieurs: steeds meer ontwerpers werken ermee, in de wereld van de binnenhuisarchitectuur is het zelfs uitgegroeid tot een heus modefenomeen.

Tadelakt laat zich best omschrijven als een traditionele bepleistering op basis van kalk, water en kleurpigmenten. Het wordt gebruikt als stijlvolle (muur)bekleding en de techniek dankt zijn succes aan de natuurlijke waterdichtheid en de zachte textuur.

Gezien de waterafstotende kwaliteiten, wordt tadelakt bij ons vooral gebruikt in badkamers. Voor de muren en de vloer, maar ook voor de badkuip, het tablet boven de wastafel en de wastafel zelf.

Van Marokko naar Europa

De techniek ontstond in het Oosten, meer bepaald in Marrakech. De Marokkanen beschouwden het materiaal toen als “het marmer van de armen” en versierden er hun badhuizen (hamams), fonteinen en andere waterpartijen mee. Maar toen de inwoners van het oude stadsdeel het centrum van de mythische stad inruilden voor meer moderne wijken, kozen ze voor andere vormen van decoratie.

Een deel van de bouwvallige woningen in het stadscentrum werd ingenomen door Europeanen. Zij wilden hun huizen volgens de traditie renoveren. Op die manier maakte het Westen kennis met tadelakt en werd het materiaal naar onze contreien geëxporteerd. Het “marmer van de armen” kreeg bij ons al snel de status van een luxueuze en vrij dure bekleding. Die hoge prijzen zijn te verklaren door de noodzaak om te werken met ruwe kwaliteitsmaterialen, met name kalk uit Marrakech. Bovendien vergen de artisanale technieken enorm veel tijd.

De ideale ondergrond

De ideale ondergrond voor tadelakt is vlak, stabiel, waterdicht en een beetje absorberend. In Marokko is aan al die voorwaarden voldaan, aangezien tadelakt daar muren bekleedt uit baksteen of terracotta met muurberaping (of een primaire hechtlaag). Onze moderne bouwtechnieken daarentegen zijn niet altijd zo geschikt voor deze glanspleister die, onder meer, vrij zwaar is.

Mits een goede voorbereiding van de ondergrond kan de Marokkaanse glanspleister echter ook worden aangebracht op plafonds, waterdichte gipsplaten, cementplaten of cementbeton. Hout is dan weer te vermijden. De badkuip en de wastafel in de badkamer moeten gegoten zijn, betegeld of op maat gemaakt in gecementeerd metselwerk. Kunststoffen komen niet in aanmerking.

Een artisanale techniek

Eenmaal de gekozen ondergrond van een primaire hechtlaag is voorzien, kan de glanspleister worden aangebracht volgens de traditie van de eerste Marokkaanse ambachtslui die dit tijdrovende klusje klaarden. Eenmaal klaar moet het geheel nog minimaal één maand tijd hebben om te drogen. In die periode blijft de glanspleister erg kwetsbaar.

Tadelakt moet nadien nog regelmatig een beschermlaag krijgen om bestand te zijn tegen ons vochtig klimaat. Het onderhoud is vrij eenvoudig en is vergelijkbaar met dat van blauwe hardsteen. Eén tot twee keer per jaar moet het oppervlak worden behandeld met kleurloze vette was. Voor de rest kan het gewoon worden schoongemaakt met zwarte zeep.

Als het hele proces achter de rug ligt, zorgt tadelakt voor een heel aparte sfeer: van nature uit heel zacht en perfect te combineren met veel modernere materialen. We moeten goed beseffen dat tadelakt in de eerste plaats een natuurlijk en artisanaal materiaal is. Uiteraard heeft dat zijn prijs, maar dat betekent niet dat het resultaat er net zo “perfect” uitziet als bij een industrieel product. Het is een levend materiaal dat van kleur kan veranderen of barstjes en scheuren kan gaan vertone. Toch is het precies de invloed van de tand des tijds, de wijzigingen die het materiaal in de loop der jaren ondergaat, die deze eeuwenoude techniek zo veelzijdig maakt.

Fanny Bouvry

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels