Zo stelt u een offertedossier samen

niet importeren

Naast enkele verplichte documenten moet het dossier vooral ook duidelijk en nauwkeurig zijn.

Een volledig aanbestedingsdossier omvat:

1. De plannen, doorsneden en gevels van het project op een schaal van 2:100, met duidelijke vermelding van de materialen die in de verschillende muren worden verwerkt. Ze worden uitgetekend door de architect en, indien nodig, aangevuld door de plannen van de ingenieur.

2. De uitvoeringsdetails, nodig voor een goed begrip van de plannen. Het gaat vaak om details rond het samengaan van de diverse materialen die door de verschillende vakmensen zullen worden gebruikt. Aan de hand van die details kunnen de verschillende opdrachten van alle betrokkenen ook duidelijker worden afgebakend.

3. De studies rond de toepassing van bepaalde nationale of Europese standaardnormen, zoals die met betrekking tot het ventilatiesysteem (lees in dit nummer ook het artikel over gecontroleerde mechanische ventilatie).

4. Een gedetailleerde beschrijving van de realisatie van de werken. Voor elke post moet u de gewenste werken in detail omschrijven en, indien mogelijk, aangeven welke materialen zullen worden gebruikt. De beschrijving heeft betrekking op de ruwbouw, het buitenschrijnwerk, de technieken (elektriciteit, sanitair, verwarming, ventilatie, …) en de afwerking. Alles hangt af van hoe ruim u de opdracht van uw architect ziet.

5. De administratieve clausules die bepalend zijn voor het verloop van de werken: de berekening van voorschotten, het vaststellen van termijnen, het al dan niet herzien van prijzen, enz.

6. Het algemeen veiligheidsplan, opgesteld door de coördinator inzake veiligheid en gezondheid.

7. De stabiliteitsstudie van de ingenieur. Eventueel ook diens studies omtrent verwarming en verluchting.

8. De bodemattesten.

9. Een kwantabestek van de verschillende posten, waarin voor elke deelpost de benodigde hoeveelheden materialen worden opgegeven. Hoe nauwkeuriger het kwantabestek (én het lastenboek!), hoe makkelijker het wordt om offertes met elkaar te vergelijken.

10. Een overzichtsformulier met een samenvatting van de verschillende posten en hoeveelheden. De aannemer kan hierop zijn prijzen per stuk aangeven.

Naast de documenten aangeleverd door de coördinator inzake veiligheid en gezondheid zijn er geen wettelijke verplichtingen omtrent de inhoud van dit dossier. Het moet duidelijk en nauwkeurig zijn. Sommige minder belangrijke details kan men beter aan de aannemer overlaten. Hij zal ze uitvoeren in functie van zijn vakkennis.

Het is de bedoeling verschillende bouwfirma’s de kans te geven vergelijkbare offertes in te dienen en, in een tweede fase, knopen te kunnen doorhakken op de werf indien er discussies zouden ontstaan. We raden u aan om de exacte samenstelling van dit dossier vast te leggen in het architectuurcontract dat u afsluit.

Cédric Bourgois

Niet gevonden wat je zocht?

Probeer het nogmaals in onze zoekmachine.

Gerelateerde artikels